Badanie recepcji wybranych wystaw w polskich i niemieckich muzeach historycznych
Koordynatorki: Łucja Krzyżanowska, Katarzyna Wójcikowska-Baniak
Badanie recepcji wybranych wystaw w polskich i niemieckich muzeach historycznych
Koordynatorki: Łucja Krzyżanowska, Katarzyna Wójcikowska-Baniak
Badaliśmy, jak przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia “Z” odbierają wystawy w wybranych polskich i niemieckich muzeach historycznych.
Realizowaliśmy badania jakościowe w ramach projektu NCN ”Pomoc udzielana Żydom podczas II wojny światowej a proces kształtowania się transnarodowej pamięci społecznej” prowadzonego przez dr Zofię Wóycicką wraz z doktorantką Michaliną Musielak.
W badaniu sprawdzaliśmy jak odbierane są wybrane wystawy w polskich i niemieckich instytucjach: Muzeum Apteka Pod Orłem w Krakowie, Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej oraz Muzeum Warsztatu dla Niewidomych Otto Weidta w Berlinie.
Badanie skupiało się na przedstawicielach i przedstawicielkach pokolenia Z (umowne ramy 1996-2012), nazywanych “pokoleniem wirtualnego świata”, którzy wychowali się w zdigitalizowanej rzeczywistości, a zarazem są pierwszym pokoleniem, które z dużym prawdopodobieństwem nie zna II wojny światowej z bezpośredniego przekazu. Celem badania było uchwycenie podobieństw i różnic w emocjonalnym i kognitywnym odbiorze wystaw osób socjalizowanych w różnych kulturach pamięci i nawykłych do odmiennych wizualnych sposobów prezentacji przeszłości. W ramach badania uczestnicy mogli wejść w dyskusję, której celem było skonfrontowanie ich wrażeń i opinii po odwiedzeniu wybranych ekspozycji.
Badania prowadzone były na studentkach i studentach szkół wyższych studiujących w Berlinie, Krakowie oraz Rzeszowie. W każdym muzeum badanie składało się z dwóch części: pre- i post- visit. Badania pre-visit miało formę wywiadów indywidualnych, podczas gdy w badaniach post-visit istotnym elementem była dyskusja między respondentami. Poza zebraniem spontanicznych wypowiedzi i opinii, badanie miało za zadanie pogłębienie wiedzy na temat odczuć i doświadczeń respondentów i respondentek dzięki zastosowaniu pozawerbalnych i projekcyjnych technik pozyskiwania informacji.
Czas trwania: | marzec-lipiec 2024 |
Koordynatorki projektu: | Łucja Krzyżanowska, Katarzyna Wójcikowska Baniak |
Zespół po stronie Stoczni: | Wojciech Gąsior, Kacper Lubiewski, Fiona Papajani |