Radość z relacji, (de)presja osiągnięć
Jak warszawska młodzież układa relacje z nauczycielami i rówieśnikami? Czy uczniowie mają poczucie wpływu na otaczającą ich szkolną rzeczywistość? Jaki jest obraz zdrowia psychicznego mieszkanek i mieszkańców Warszawy w wieku 13-26 lat? Czy wszyscy mają konto na Snapchacie? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w raporcie “Młodzi w Warszawie”.
Raport powstał w ramach projektu badawczego realizowanego przez Fundację Stocznia na zamówienie Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy. Wnioski z badania posłużą do opracowania narzędzi wdrażania polityki młodzieżowej oraz dostarczą wiedzę o warszawskiej młodzieży dzielnicom i miejskim instytucjom.
Sondaż na reprezentatywnej próbie 700 uczestników, 12 pogłębionych wywiadów, opracowanie bazy oraz analiza danych zastanych w okresie od listopada 2021 do kwietnia 2022 pozwoliły badaczom Stoczni przygotować rekomendacje dotyczące: szkoły i relacji uczniów z nauczycielami, projektowania miejskiej oferty dedykowanej młodzieży oraz wspierania młodych w kryzysie psychicznym.
W wielkim mieście
Warszawska młodzież jest związana ze stolicą i widzi ją jako miasto możliwości – dobrych szkół, uczelni oraz szans na rozwój zawodowy. Jednocześnie dostrzega wokół siebie problemy – przede wszystkim wysokie ceny mieszkań oraz problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Blisko jeden na pięciu młodych warszawiaków zdradza objawy silnej depresji, a kolejne 23% lekkiej lub umiarkowanej.
Złe samopoczucie i stres dotykają przede wszystkim grupę starszych nastolatków. Wpływ na ich samopoczucie mają zmiany wynikające z etapu dorastania, ale również poczucie presji: potrzeba dostania się do jak najlepszej szkoły, utrzymania dobrej opinii jak również z nadmiar obowiązków. Warszawscy uczniowie cechują się istotnie statystycznie wyższym poziomem stresu niż ich rówieśnicy z innych części Polski.
82% warszawskich uczniów i uczennic odczuwa w szkole radość, ¾ z nich czuje się doceniana i odnosi sukcesy. Z drugiej strony prawie tyle samo młodych warszawiaków i warszawianek stresuje się szkołą oraz odczuwa w niej nudę.
Ta nasza młodość
Młodzi czerpią satysfakcję przede wszystkim z relacji – zarówno rodzinnych, jak i towarzyskich. W tygodniu ze znajomymi spędzają tyle samo czasu online, co offline, natomiast w weekendy – częściej na żywo. Czas ten spędzają bardzo różnorodnie – zarówno w domach, w galeriach handlowych, BUW’ie, jak i na świeżym powietrzu, w większych i mniejszych grupach. Wydaje się, że jakościowo dobry czas ze znajomymi młodzi mogą uzyskać zarówno komunikując się online jak i na żywo. Wybór jednej z tych dwóch form kontaktu nie musi więc determinować głębokości nawiązanych relacji. Młodzi słabo oceniają instytucje – pracę i szkołę. Choć w szkole odczuwają radość i czują się doceniani to równie często mierzą się w niej ze stresem i nudą.
Jakie cechy powinno mieć idealne miejsce spotkań młodych mieszkańców i mieszkanek Warszawy? To przestrzeń w centrum miasta, z niskim progiem wejścia ( a więc najczęściej bezpłatna lub “tania”) i pozwalająca na swobodne kształtowanie typów zachowań w obrębie danej przestrzeni (a więc pozbawiona sztywnych reguł i zasad korzystania). Równie ważny jest także szeroki wachlarz możliwych form spędzania czasu oraz dostępnych bodźców. W sieci taką przestrzenią pełną wirtualnej swobody jest Discord.