Radość z relacji, (de)presja osiągnięć

Grafika z badania młodzieży warszawskiej
  • array(21) { ["ID"]=> int(2844) ["id"]=> int(2844) ["title"]=> string(71) "RAPORT Badanie środowiska młodzieży warszawskiej Fundacja Stocznia" ["filename"]=> string(64) "RAPORTBadaniesrodowiskamlodziezywarszawskiejFundacjaStocznia.pdf" ["filesize"]=> int(5459468) ["url"]=> string(115) "https://stocznia.org.pl/wp-content/uploads/2022/02/RAPORTBadaniesrodowiskamlodziezywarszawskiejFundacjaStocznia.pdf" ["link"]=> string(137) "https://stocznia.org.pl/projekty/badanie-mlodziezy-warszawskiej/raport_badanie-srodowiska-mlodziez%cc%87y-warszawskiej_fundacja_stocznia/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(1) "2" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(72) "raport_badanie-srodowiska-mlodziez%cc%87y-warszawskiej_fundacja_stocznia" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(999) ["date"]=> string(19) "2022-05-09 14:53:16" ["modified"]=> string(19) "2022-05-09 14:53:46" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(15) "application/pdf" ["type"]=> string(11) "application" ["subtype"]=> string(3) "pdf" ["icon"]=> string(61) "https://stocznia.org.pl/wp-includes/images/media/document.png" }
    Raport: Badanie środowiska młodzieży warszawskiej (pdf, 5.21MB)

Jak warszawska młodzież układa relacje z nauczycielami i rówieśnikami? Czy uczniowie mają poczucie wpływu na otaczającą ich szkolną rzeczywistość? Jaki jest obraz zdrowia psychicznego mieszkanek i mieszkańców Warszawy w wieku 13-26 lat? Czy wszyscy mają konto na Snapchacie? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w raporcie “Młodzi w Warszawie”. 

Raport powstał w ramach projektu badawczego realizowanego przez Fundację Stocznia na zamówienie Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy. Wnioski z badania posłużą do opracowania narzędzi wdrażania polityki młodzieżowej oraz dostarczą wiedzę o warszawskiej młodzieży dzielnicom i miejskim instytucjom.

Sondaż na reprezentatywnej próbie 700 uczestników, 12 pogłębionych wywiadów, opracowanie bazy oraz analiza danych zastanych w okresie od listopada 2021 do kwietnia 2022 pozwoliły badaczom Stoczni przygotować rekomendacje dotyczące: szkoły i relacji uczniów z nauczycielami, projektowania miejskiej oferty dedykowanej młodzieży oraz wspierania młodych w kryzysie psychicznym.

W wielkim mieście
Warszawska młodzież jest związana ze stolicą i widzi ją jako miasto możliwości – dobrych szkół, uczelni oraz szans na rozwój zawodowy. Jednocześnie dostrzega wokół siebie problemy – przede wszystkim wysokie ceny mieszkań oraz problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Blisko jeden na pięciu młodych warszawiaków zdradza objawy silnej depresji, a kolejne 23% lekkiej lub umiarkowanej.
Złe samopoczucie i stres dotykają przede wszystkim grupę starszych nastolatków. Wpływ na ich samopoczucie mają zmiany wynikające z etapu dorastania, ale również poczucie presji: potrzeba dostania się do jak najlepszej szkoły, utrzymania dobrej opinii jak również z nadmiar obowiązków. Warszawscy uczniowie cechują się istotnie statystycznie wyższym poziomem stresu niż ich rówieśnicy z innych części Polski.
82% warszawskich uczniów i uczennic odczuwa w szkole radość, ¾ z nich czuje się doceniana i odnosi sukcesy. Z drugiej strony prawie tyle samo młodych warszawiaków i warszawianek stresuje się szkołą oraz odczuwa w niej nudę.

Ta nasza młodość
Młodzi czerpią satysfakcję przede wszystkim z relacji – zarówno rodzinnych, jak i towarzyskich. W tygodniu ze znajomymi spędzają tyle samo czasu online, co offline, natomiast w weekendy – częściej na żywo. Czas ten spędzają bardzo różnorodnie – zarówno w domach, w galeriach handlowych, BUW’ie, jak i na świeżym powietrzu, w większych i mniejszych grupach. Wydaje się, że jakościowo dobry czas ze znajomymi młodzi mogą uzyskać zarówno komunikując się online jak i na żywo. Wybór jednej z tych dwóch form kontaktu nie musi więc determinować głębokości nawiązanych relacji. Młodzi słabo oceniają instytucje – pracę i szkołę. Choć w szkole odczuwają radość i czują się doceniani to równie często mierzą się w niej ze stresem i nudą.

Jakie cechy powinno mieć idealne miejsce spotkań młodych mieszkańców i mieszkanek Warszawy? To przestrzeń w centrum miasta, z niskim progiem wejścia ( a więc najczęściej bezpłatna lub “tania”) i pozwalająca na swobodne kształtowanie typów zachowań w obrębie danej przestrzeni (a więc pozbawiona sztywnych reguł i zasad korzystania). Równie ważny jest także szeroki wachlarz możliwych form spędzania czasu oraz dostępnych bodźców. W sieci taką przestrzenią pełną wirtualnej swobody jest Discord.

 

logotyp miasto stołeczne warszawa