Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących

Adam Chabiera, Weronika Chodacz, Maria Jagaciak, Katarzyna Pliszczyńska i Mateusz Wojcieszak

Pobierz
  • array(21) { ["ID"]=> int(1898) ["id"]=> int(1898) ["title"]=> string(14) "SBP_publikacja" ["filename"]=> string(17) "SBPpublikacja.pdf" ["filesize"]=> int(21712647) ["url"]=> string(68) "https://stocznia.org.pl/wp-content/uploads/2022/02/SBPpublikacja.pdf" ["link"]=> string(109) "https://stocznia.org.pl/publikacje/szkolny-budzet-partycypacyjny-wskazowki-dla-poczatkujacych/sbp_publikacja/" ["alt"]=> string(0) "" ["author"]=> string(1) "2" ["description"]=> string(0) "" ["caption"]=> string(0) "" ["name"]=> string(14) "sbp_publikacja" ["status"]=> string(7) "inherit" ["uploaded_to"]=> int(1721) ["date"]=> string(19) "2022-02-15 14:12:17" ["modified"]=> string(19) "2022-02-15 14:12:17" ["menu_order"]=> int(0) ["mime_type"]=> string(15) "application/pdf" ["type"]=> string(11) "application" ["subtype"]=> string(3) "pdf" ["icon"]=> string(61) "https://stocznia.org.pl/wp-includes/images/media/document.png" }
    (pdf, 20.71MB)

Szkolny budżet partycypacyjny

Jak sprawić, by uczniowie i uczennice mieli większy wpływ na to, jak wygląda i zmienia się ich szkoła? Jak zaangażować do tego także nauczycieli, rodziców czy pracowników administracyjnych? Odpowiedzią jest szkolny budżet partycypacyjny! A my – wspólnie z Fundacją Pole Dialogu – stworzyliśmy na jego temat poradnik.

Jak sprawić, by uczniowie i uczennice mieli większy wpływ na to, jak wygląda i zmienia się ich szkoła – by mogli zadecydować o wystroju korytarzy, wyposażeniu klas czy kalendarzu imprez szkolnych? Jak zaangażować do tego także nauczycieli, rodziców czy pracowników administracyjnych? Odpowiedzią jest szkolny budżet partycypacyjny! A my – wspólnie z Fundacją Pole Dialogu – stworzyliśmy na jego temat poradnik.

Publikacja powstała na bazie pilotażowego projektu zrealizowanego na zlecenie m.st. Warszawy w ośmiu warszawskich placówkach. Krok po kroku prowadzi przez kolejne etapy tego procesu – od tworzenia zasad szkolnego budżetu po ogłoszenie wyników i ewaluację.

Poradnik jest dla wszystkich, którzy chcieliby zainicjować szkolny budżet w swojej szkole. Nasze wskazówki kierujemy do dyrekcji szkół na wszystkich poziomach edukacji, do lubiących eksperymentować nauczycieli i nauczycielek, do rodziców wspierających nowatorskie rozwiązania w szkole oraz zaangażowanych uczniów i uczennic.

Celem publikacji jest pokazanie, jak mądrze zaplanować szkolny budżet, unikając różnych raf i wykorzystując dobre praktyki sprawdzone w warszawskich placówkach.

W szkołach, z którymi współpracowaliśmy, zebraliśmy mnóstwo doświadczeń. Wspólnie zorganizowaliśmy lekcje edukacyjne, burze mózgów służące generowaniu pomysłów na projekty, apele i punkty informacyjne, dni konsultacyjne dla osób potrzebujących wsparcia w tworzeniu projektu czy debaty promocyjne przed głosowaniem. W naszej publikacji zbieramy całą wiedzę zdobytą w trakcie pilotażu, przygotowaliśmy też różne ściągawki, które ułatwią zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu.

Poradnik „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących” jest dostępny na licencji CC BY-NC-ND 4.0.

 

Publikacja „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących” powstała w ramach projektu realizowanego przez Fundację Pole Dialogu i Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, finansowanego przez m.st. Warszawę w ramach programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016–2020”.