Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących
Adam Chabiera, Weronika Chodacz, Maria Jagaciak, Katarzyna Pliszczyńska i Mateusz Wojcieszak
Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących
Adam Chabiera, Weronika Chodacz, Maria Jagaciak, Katarzyna Pliszczyńska i Mateusz Wojcieszak
Jak sprawić, by uczniowie i uczennice mieli większy wpływ na to, jak wygląda i zmienia się ich szkoła? Jak zaangażować do tego także nauczycieli, rodziców czy pracowników administracyjnych? Odpowiedzią jest szkolny budżet partycypacyjny! A my – wspólnie z Fundacją Pole Dialogu – stworzyliśmy na jego temat poradnik.
Jak sprawić, by uczniowie i uczennice mieli większy wpływ na to, jak wygląda i zmienia się ich szkoła – by mogli zadecydować o wystroju korytarzy, wyposażeniu klas czy kalendarzu imprez szkolnych? Jak zaangażować do tego także nauczycieli, rodziców czy pracowników administracyjnych? Odpowiedzią jest szkolny budżet partycypacyjny! A my – wspólnie z Fundacją Pole Dialogu – stworzyliśmy na jego temat poradnik.
Publikacja powstała na bazie pilotażowego projektu zrealizowanego na zlecenie m.st. Warszawy w ośmiu warszawskich placówkach. Krok po kroku prowadzi przez kolejne etapy tego procesu – od tworzenia zasad szkolnego budżetu po ogłoszenie wyników i ewaluację.
Poradnik jest dla wszystkich, którzy chcieliby zainicjować szkolny budżet w swojej szkole. Nasze wskazówki kierujemy do dyrekcji szkół na wszystkich poziomach edukacji, do lubiących eksperymentować nauczycieli i nauczycielek, do rodziców wspierających nowatorskie rozwiązania w szkole oraz zaangażowanych uczniów i uczennic.
Celem publikacji jest pokazanie, jak mądrze zaplanować szkolny budżet, unikając różnych raf i wykorzystując dobre praktyki sprawdzone w warszawskich placówkach.
W szkołach, z którymi współpracowaliśmy, zebraliśmy mnóstwo doświadczeń. Wspólnie zorganizowaliśmy lekcje edukacyjne, burze mózgów służące generowaniu pomysłów na projekty, apele i punkty informacyjne, dni konsultacyjne dla osób potrzebujących wsparcia w tworzeniu projektu czy debaty promocyjne przed głosowaniem. W naszej publikacji zbieramy całą wiedzę zdobytą w trakcie pilotażu, przygotowaliśmy też różne ściągawki, które ułatwią zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu.
Poradnik „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących” jest dostępny na licencji CC BY-NC-ND 4.0.
Publikacja „Szkolny budżet partycypacyjny – wskazówki dla początkujących” powstała w ramach projektu realizowanego przez Fundację Pole Dialogu i Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, finansowanego przez m.st. Warszawę w ramach programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016–2020”.