Barometr dla NGO

Koordynator: Paweł Zalewski

Barometr dla NGO - wzmocnienie pozycji Fundacji Stoczni jako partycypacyjnego think-tanku

Poprzez stworzenie usługi powtarzalnego badania diagnozującego ważne społeczne tematy (Barometr NGO), tworzyliśmy potencjał Stoczni do pełnienia roli partycypacyjnego think-tanku: projektowaliśmy, testowaliśmy i promowaliśmy nowy model współpracy z organizacjami społecznymi, który ma na celu wspieranie ich w prowadzeniu usystematyzowanej diagnozy wyzwań społecznych i wspieranie podejmowania przez nich decyzji strategicznych.

Zobacz raport z badania: Kto chce pracować krócej?

Naszym celem było wzmocnienie pozycji Fundacji Stocznia jako partycypacyjnego think-tanku, który wspiera organizacje społeczne w diagnozowaniu wyzwań społecznych. Wspólnie z organizacjami pozarządowymi współtworzyliśmy wiedzę o problemach społecznych i ich rozwiązaniach. Wierzymy, że istotnym instrumentem w mierzeniu się z wyzwaniami społecznymi jest wiedza, która łączy obiektywne rozpoznawanie rzeczywistości z praktycznym działaniem.

Aby osiągnąć ten cel, zaprojektowaliśmy, przetestowaliśmy i wypromowaliśmy nowy model współpracy z organizacjami społecznymi, który nazywaliśmy Barometrem NGO. Jest to usługa, która umożliwia organizacjom społecznym prowadzenie usystematyzowanej diagnozy wyzwań społecznych, a także podniesie poziom refleksji nad problemami w sektorze obywatelskim. Działania doprowadziły do tego, że Barometr NGO stał się stałą częścią oferty Stoczni, z rozpoznawalną marką w środowisku NGO. W ramach projektu zrealizowaliśmy pilotażową edycję Barometru NGO, która posłużyła zarazem jako test koncepcji i dostosowanie jej do oczekiwań odbiorców.

W ramach projektu podjęliśmy następujące działania:

  • Prowadziliśmy pilotażową edycję Barometru NGO, która obejmowała: wybór tematu, rekrutację partnerów, wspólne wypracowanie koncepcji badania, realizację badania, analizę i interpretację wyników oraz opracowanie raportu. W ramach pilotażu testowane były dwa modele współpracy: koalicyjny, w którym Stocznia zapraszała konkretne organizacje do współpracy oraz omnibusowy, w ramach którego ogłaszany był otwarty nabór pytań do badania.
    • m.in. realizowaliśmy warsztaty w metodyce service design z udziałem Stoczni i zaproszonych organizacji, aby wypracować koncepcję Barometru NGO.
  • Opracowaliśmy plan promocji oraz procedury związane z komunikowaniem wyników badań Stoczni.
    • Nasze pomysły konsultowaliśmy z ekspert(k)ami, m.in. z zakresu marketingu i rozwoju działalności think-tanków
  • Przebudowaliśmy naszą stronę internetową, aby stworzyć miejsce, gdzie będą gromadzone raporty badawcze i wyciągi z badań w formie artykułów, infografik i interaktywnych wykresów.
  • Podnieśliśmy kompetencje naszego zespołu, m.in. w zakresie service design i storytellingu.


Pilotażowa edycją Barometru NGO zawierała trzy główne elementy usługi:

  • Część stała badania: opracowaliśmy podstawową część kwestionariusza, która zawiera porównywalne dane w kolejnych latach.
  • Model koalicyjny: wybraliśmy temat pilotażowej edycji, którym było nastawienie opinii publicznej wobec ustawowego czasu pracy oraz dobrostanu w pracy. Zrekrutowaliśmy organizacje zajmujące się tematyką równości w miejscu pracy i wspólnie wypracowaliśmy pytania badawcze.
  • Model omnibusowy: przeprowadziliśmy otwarty nabór pytań sondażowych, z którego skorzystało kilka organizacji, zasilając narzędzie badawcze.

Upowszechnialiśmy wyniki Barometru NGO z wykorzystaniem środków i kanałów dostosowanych do potrzeb i nawyków grupy docelowej, czyli organizacji społecznych i instytucji działających w określonej branży. W tym celu m.in. braliśmy udział w wydarzeniu z udziałem przedstawicieli mediów i badaczy, publikowaliśmy infografiki i artykuły na stronie internetowej Stoczni oraz na mediach społecznościowych.

Projekt sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO.

Dofinansowanie: 175 000,00 zł

Całkowita wartość: 175 000,00 zł

Data podpisania umowy: czerwiec 2024

 

Czas trwania: 3 czerwca 2024 – 30 września 2025
Koordynator projektu: Paweł Zalewski
Zespół po stronie Stoczni: Rafał Rudnicki, Łukasz Ostrowski, Mateusz Rybacki, Magda Geringer-Nurczyńska